Kraftmat – del 1

MINSKE SUKKERINNTAKET

 

Dette skremmer oss alltid. Kanskje du føler du har prøvd alt før? Kanskje du syns dette er super vanskelig? Hvorfor er dette første steg? Svaret er egentlig veldig enkelt. Det er mye lettere å legge om et kosthold når du har kontroll på ditt eget blodsukker. Når blodsukkeret vår svinger ukontrollert så blir vi fortere sulten, lyst på noe søtt, humøret vår blir ustabilt og man har lettere for å gi opp, eller gi etter. Kanskje den sjokoladen på butikken er veldig fristende. Men er det fordi du er sulten eller er det fordi blodsukkeret ditt er ustabilt. Og helt ærlig, er sjokolade det lureste når du er sulten? Svaret er jo nei. Husk at overskriften er minsk ditt sukker inntak, så dette betyr at du fremdeles har lov å kose deg, men bare når du faktisk har lyst på noe godt, og ikke når kroppen KREVER noe godt. Er du med på forskjellen så langt?

 

Hvordan gå frem
Husk at det er utrolig viktig med et stabilt blodsukker igjennom hele dagen for å kunne greie å legge om et kosthold. Jeg har personlig merket bedring på humør, søtsug og at jeg aldri får den akutte sult følelsen lenger. Du vet den følelsen som går at du ofte går til skapet eller skuffen på kjøkkenet der alle sjokoladene, chipsen, brusene eller lignende ligger. Når jeg fikk kontroll på mitt søtsug, så trengte ikke jeg lenger å kjøpe sjokolade, for jeg hadde egentlig ikke lyst på. Nå har jeg bare 70% sjokolade i huset, og det er mer enn godt nok.

Du har nettopp skrevet ned i 3 dager hva du spiste, var du helt ærlig med deg selv? Hva spiser du? Når får du den akutte sult følelsen, eller det akutte søtsuget? Noen får det på formiddagen andre på ettermiddagen. Dette forteller oss noe om du spiser rett. Spiser du feil, så blir du for sulten, og blodsukkeret stuper, som gjør at du får lyst på noe godt. Og dette gode er ofte noe søtt vist kroppen er vant med å få det. Dette skal vi selvfølgelig fikse etter hvert. Men nå må du først få oversikt over hva du spiser. Se på arket ditt. Spiser du for mye søtt?
Svar ærlig. Vist ja, er det noe du kan kutte ut, eller minske mengden på?

Eneste måten å minske søtsuget på er faktisk å minske inntak av søtt. Det er ingen lett fiks, og for noen kan dette være kjempe vanskelig, for andre kan det være lett. Lag deg en gameplan vist det blir vanskelig. Bestem deg for hva som er lov og hva som ikke er lov. Og ikke juks! Husk, du lurer bare deg selv om du jukser på egne regler. Og igjen husk innlegget heter MINSK sukker inntaket, ikke kutt sukker inntaket. Noen velger å gjøre det siste, men det er ikke en nødvendighet. Så første leksjon er faktisk så liten, men likevel så vanskelig som: minsk ditt sukker inntak, for å stabilisere blodsukkeret ditt.

Så har vi de som ikke spiser så mye søtt, men som gjerne spiser for lite eller for ubalanserte måltider hver dag. Visste du at dette også gir blodsukkersvingning? Og at du kan oppnå er carving eller akutt sult på noe selvom det ikke er noe søtt. Jeg setter dette i samme kategori for at du skal forstå at selv om du ikke spiser det søte så kan du ha et like unødvendig behov for mat du ikke trenger. Kanskje så går det så langt at i løpet av en dag så har du spist så ubalansert at du spiser mye mer enn det kroppen din trenger og vil ha.

 

Kunstig søtning
Så må du unngå søtt i det hele? NEI. Men det er nemlig veldig forskjell på hvilken søtning som er lur å velge når man skal kose seg, både med tanke på kalorier og med tanke på blodsukker. Og ikke minst med tanke på tarmhelsen din. La oss begynne med kunstig søtning.

Kunstig søtning sier jo litt ut ifra navnet også at dette er søtning som er kunstig framstilt på et laboratorium. Utrolig mange med tarmproblemer reagerer nettopp på dette med kunstig søtning. Mageknip, oppblåsthet og uvelhet. Vi finner det ofte i tyggis, lettbrus, sukkerfrie safter og masse, masse lettprodukter. Det er ikke noe bevis for at kunstig søtning er farlig for mennesker, men det er også forsket lite på langtidseffekten av disse produktene. Eksempler på kunstig søtning er:
Sukarlose
Syklamat
Sakkarin
Aspartame
Acesulfam K

 

Naturlig søtning
Hvitt sukker kjenner vi jo godt til. Det gir dessverre stor påvirkning på blodsukkeret og er veldig kaloririkt.

Fra frukt kommer fruktsukker, og det er naturlig søtning. Det sier jo seg nesten litt selv, siden frukten er fra naturen. Mange bruker frukt i bakst istedenfor sukker, for da blir det på en måte dobbelt opp. Dette gjelder også tørket frukt. Eksempler på søt frukt: Banen, bær, eple, dadler, aprikos eller pære. Her er det selvfølgelig drøssevis med valg.

Honning sies og ha mange helsebringende effekter og er et foretrukket søtningsmiddel hos mange. Denne er veldig søt og inneholder kalorier. Den gir derimot bare et lite blodsukker stigning og kan fint brukes i mat og drikke i små mengder.

Lønnesirup og honning søter også naturlig. Lønnesirup ligner litt på honning men er enda litt søtere etter min mening. Så har jeg lært disse ukene at man skal ikke bruke mer honning eller lønnesirup enn man ville brukt sukker i det du lager. Denne gir også et lite blodsukker stigning og kan fint brukes i mat og drikke i små mengder.

Stevia er faktisk en urt. Denne inneholder ikke kalorier og påvirker ikke blodsukkeret. Den er derimot ca. 300 ganger søtere enn vanlig sukker. Det er virkelig å huske på når man bruker den i matlaging. Denne finnes både som søtningsdråper og sirup for å nevne noe.

Sukrin
 er kort fortalt et sukkeralkohol. Det er et sunnere alternativ til sukker. Det er også 70% så søtt som vanlig sukker og gir en kald ettersmak syns mange. Produktet finnes i både sukker, melis og bakevennlig sukker for å nevne noe. Dette gir ingen blodsukkerstigning og innolger også meget lite kalorier.

Fibersirup er et seigt naturlig søtningsstoff. Det inneholder veldig lite sukkerarter og dermed gir liten påvirkning på blodsukkeret.

 

Andre søtningsmidler
Agavesirup er et tungt prosessert søtningsstoff og ikke naturlig i det hele tatt. Mennesker med helse og matblogger sier ofte at de holder seg unna dette produktet.

 

Søtning på Kraftmat
Så hvilken søtningsstoffer skal jeg velge videre? Prøve å holde deg unne kunstige søtningsstoffer. Dette lønner seg både for tarmhelsen din og for søtsuget sin del. Er du motivert? Min tankegang pleier å være at det som er fra naturen må jo være bra for deg.

Poenget med å gå igjennom hvilke sukkerarter vi skal vil bruke, er jo fordi vi vil bli sunnere, få en bedre tarmhelse, men også fordi vi skal bli kvitt søtsuget. Da lønner det seg og bytte ut til produkter som ikke gir blodsukker svingning som igjen fører til unødig søtsug. Da syns jeg også det er viktig å poengtere at man kan ikke bare bytte ut et søtnings produkt med et annet i samme mengde og forvente at søtsuget går vekk. Man må selvfølgelig også kutte ned på mengde. Kutter du ned på mengden så blir søtsuget mindre. Det syns jeg er viktig å få frem. Da har vi sett på bare et få tall av alle de forskjellige søtning produktene. Så husk at søtning er ikke nødvendigvis sukker og at de finnes et hav med alternativer.

 

12/09/2018
Share: