Bløtlegging

08/10/2018

Dette er et tema jeg har nevnt både på Helsekanalen sin snapchat og min egen story flere ganger. Men jeg har aldri skrevet et innlegg om det, så det var nok på tide. Kraftmat handler først og fremst om tarmhelse og det å ta vare på tarmen din, og ved å bløtlegge nøtter og frø gjør du det lettere for tarmen ta opp næringen fra nøtter og frø, men det blir også lettere og fordøye. Men det stopper ikke der, når nøtter og frø er bløtlagt og tarmen slipper å jobbe så hardt med å fordøye de, får den mer kapasitet til å ta opp næringen fra maten du spiser sammen med nøtter og frø.

Så nå vet vi hvorfor, neste steg er hvordan. De forskjellige nøtter, frø og belgfrukter krever forskjellig bløtlegging. Oversikten på de mest vanlige finner du nedenfor. En ting som er verd å merke seg er at noen av disse kommer til å spise litt i vannet. Dette er ikke farlig, og gjør ingen verdens ting. Jeg anbefaler deg å bløtlegge alle de som må bløtlegges uansett hva de skal brukes til senere. Om det er müsli, brød, knekkebrød eller noe annet.

Slik gjør du:
Ta nøtter og frø i en bolle og ta lunket vann og litt salt slik at vannet dekker innholdet i bollen. La stå i romtemperatur til de er ferdig. Skyll så godt av og bruk til det du skal bruke det til. Så har du tre alternativ:

  1. Bruk med en gang i matlaging.
  2. Du kan også legge de rett i frysen, så er de klar til bruk til neste gang du skal bruke de.
  3. Om du vil bruke de som snacks an du legge de ut på et bakeark og steke i ovnen ca. 10-15 min på 180 grader.

Når det gjelder bønner så skal de alltid bløtlegges før man lager mat med de. Skyll så godt og kok opp i nytt vann eller bland inn i en matrett. Et punkt som er verd å merke seg er at bønnene vokser i størrelse når de bløtlegges men at det er helt normalt.

 

Previous Post Next Post

Kanskje du også liker

Leave a Reply