Tvangsavslapping

04/10/2018

Hva mener jeg med tvangsavslapping? Strengt tatt så er det vel egentlig avslapningsteknikker og puste teknikker som senker pulsen og roen i kroppen. Problemet er bare at når jeg skulle begynne med dette så jeg synes dette var tungt, kjedelig og stressende. Jeg skulle ha alarm på og ta pauser ofte, kanskje opp til en gang i timen når jeg begynte. Om jeg hadde gjort noe anstrengende så skulle jeg også slappe av. Og da er det ikke og sitte seg ned i sofaen og se TV, men du skal VIRKELIG slappe av. Jeg tror jeg ble stresset fordi jeg var sikker på det ikke skulle virke, og syns det var litt bortkastet tid. Jeg tok skikkelig feil. Jeg lærte meg at det å ta seg tid til pauser, tid til å slappe av, tid til å puste, kan gi enorm vinning. Kroppen blir mindre stresset, skuldrene senkes og du får litt energi igjen. Om du er som meg og må lære deg og slappe av, så bruk en alarm på mobilen. Noen ganger om dager, og 5-10 minutter i begynnelsen, så kan du øke eller minske etter hvert.

 

Apper
Det finnes et hav av apper som kan hjelpe deg med dette formålet. Jeg har brukt to stykker og har nok blitt mer gald i den ene enn den andre. Men som alt annet er det viktig at du finner dinfavoritt. Begge appene fungerer på samme måte, enten rolige lyder eller en som forteller deg hvordan du skal puste og lignende. Det er bedre enn jeg greier å forklare det altså.
CALM – heter den første. Denne var en gratis app når jeg begynte, men nå må man betale for en del av programmene. Men det er likevel en del som er gratis.
BUDDHILY – denne liker jeg best. Den har korte men bra programmer. Jeg mener å huske denne kostet noen kroner, men da er alt inne gratis. Jeg har hatt den i så mange år at jeg husker ikke hva jeg betalte.

Teknikker
Pusteteknikker finnes det også mange av, men jeg bruker egentlig bare en. Det er fordi denne alltid fungerer for meg. Denne lærte jeg på ME klinikken jeg er på, har brukt den nesten daglig etter det. Den fungerer både som en roe ned teknikk for jeg legger meg, men også når jeg blir overveldet eller sliten. Jeg har til å med brukt den når jeg har fått små angst ute bland folk. Slik gjør du:

 

Pust inn mens du teller til tre, hold pusten mens du teller til tre, pust ut mens du teller til tre.

 

Gjør dette til du begynner å bli rolig. Så kan du enten holde tellingen til fire, eller fortsette på tre. Jeg pleier å øke litt når jeg føler jeg er klar for det. Hvor lenge du vil holde på er helt opp til deg. Jeg syns det er så behagelig at når jeg teller inni meg så greier jeg ikke tenke på noe annet. Roen senker seg.

Pilates er min absolutte avslapningsteknikk. Det roer ikke bare kroppen, men hode og fibromyalgien også. Siden jeg ikke kommer meg på treningssenter så gjør jeg pilates her hjemme og det er skikkelig deilig. Men jeg må fremdeles ta meg tid og ha alarm på her også. Helsen først.

Håper jeg kom med noen tips. Hva gjør du for å få roen eller slappe av?

 

Previous Post Next Post

Kanskje du også liker

Leave a Reply