Hva er lavkarbo?

04/10/2018

Dette er et spørsmål jeg får ofte. Mange er utrolig redd for fett og sitter seg litt på bakbena fordi det er bare det de vet om lavkarbo kosthold. Men lavkarbo er jo ikke bare fett. Lavkarbo handler egentlig om å spise mat som er bra for kroppen, bra for tarmen og bra for hodet. Hva er lavkarbo da? En vanlig definisjon er at det er et kosthold der mindre 20% av energien vår kommer fra karbohydrater, det er om du spiser normal lavkarbo. Det er ikke sikkert det sier deg så mye. Men det er i grunnen et ganske enkelt regnestykke. Spiser du 2000 kalorier hver dag så er 20% av det 100gram. Da skal du ha 100 gram karbohydrater. Men så har du sikkert hørt mye om noen som spiser mer eller mindre, og så skjønner du ingenting igjen. Slapp av, jeg har vært akkurat der du er nå. Det tok meg noen runder før jeg skjønte forskjellen på de forskjellige lavkarbo oppleggene. Så jeg skal gjøre det veldig enkelt og forklare det her. Først kan jo jeg si at et normalt inntak hos nordmenn av karbohydrater ligger på 250-300 karbohydrater hver dag.

 

Strikt lavkarbo = 20 gram hver dag
Normal lavkarbo = 50-100 gram hver dag
Trener mye lavkarbo = 150 gram hver dag

Vil du gå ned i vekt skal du holde deg til strikt lavkarbo til du er fornøyd så skal du over på normal, eller på den nederste om du trener mye. Så det var tallene, så var det gjennomførelsen. Men det er også viktig å poengtere at noen spiser strikt lavkarbo hele tiden for helse vinningen sin del. Da øker de også fett og menge mat for å ikke gå ned i vekt. Først og fremst må du orientere deg om hvor mye karbohydrater du spiser nå. Dette er nyttig for at du skal skjønne hva du faktisk spiser. Ta deg en uke og skriv ned alt du spiser. Jeg brukte diett.no for å regne ut karbohydratene når jeg begynte. Jeg syns det var vanskelig å regne ut selv i begynnelsen, men når man har holdt på en stund så kan man mye i hodet.

Neste steg, etter og ha oversikt over hva du spiser og hvilken lavkarbo du vil begynne på, er og ta fatt på selve maten. Da er det noe du må gi slipp på, som sukker, poteter, brød, pasta og ris. For å nevne noe. Men ikke få panikk selv om. Det finnes et hav med alternativer for sukker, poteter, ris, pasta og brød erstattes med andre gode alternativer. Du vil merke at maten på lavkarbo smaker utrolig godt.

Så vi kutter karbohydrater, men det vil jo si vi må bytte det ut med noe annet. Det er her fett kommer inn. Fett gjør at vi holder oss mett lenger, og er i tillegg viktig for celle fornyingen i kroppen vår. Men det handler jo selvfølgelig også om å spise riktig fett. Spiser du usunt fett blir effekten motsatt. Fett fra kjøtt, fisk, avokado, egg, nøtter, frø og meieriprodukter er naturlig fett som vi er ute etter. Noen eksempler på usunt fett finner du i mange kaker, ferdigmat og mat med lang holdbarhet, som kjeks. Men du skal jo ikke bare spise fett, du skal også få i deg nok proteiner som også gir deg en metthetsfølelse. Og grønnsaker gir vitaminer som kroppen trenger. Nå spiser jeg jo Kraftmat kosthold, som består av både koking av kraft, fermentert mat og tradisjonskost. Men lavkarbo er en veldig stor del av det også. Og det er viktig å ikke bare spise rett, men også vite hvorfor.

Lavkarbo handler som sagt om tarmhelse, og spise riking for kroppen. Da oppnår du stabilt blodsukker som igjen gjør at alle unødvendige karvings er vekke. Da blir det igjen lettere å gjøre gode mat valg, men også og ha energi igjennom hele dagen. Du slipper den trøtte følelsen på kvelden eller etter middag når blodsukkeret stuper ned. Lavkarbo handler altså ikke bare om vektnedgang som man ofte leser om i avisene, men det handler om en helhet som gir helsevinning. Jeg anbefaler lavkarbo nettopp av den grunnen. Det kan være litt mye å sette seg inn i, men når du kan løst utregningen så vil du ikke angre. Prøv du også!!

Lurer du på noe? Skriv til meg da vel.

 

Previous Post Next Post

Kanskje du også liker

Leave a Reply